tirsdag den 17. januar 2012

Lektier - er det en god eller dårlig ide?



Af: Sarah Harb og Rasmus Buch Nielsen
Næsten alle skoler giver eleverne lektier for. På Tønder gymnasium har de afskaffet lektierne i første halve år af 1.g. Og det har de gode erfaringer med, og sådan syntes vi også at det skal være på E.S.S. (Elise Smiths Skole.)
Der er mange argumenter for at afskaffe lektier. For det første er lektier ikke en naturlov, hvilket Noemi Katznelson som er fra DPU (Dansk praktik undervisning.) også siger. For det andet så har eleverne på Tønder gymnasium fået bedre karakterer efter at lektierne er blevet afskaffet. Karaktergennemsnittet er steget 1,1 karakter på 7-trins skalaen. For det tredje er mange flere elever stoppet med at pjække. Rektor på Tønder gymnasium Jens Gade siger om resultaterne:
"Det er solidt, dokumenterbart og meget positivt."                                                                                                               
Derfor syntes vi at man skal have to ekstra timers undervisning om ugen i stedet for lektier, men det bliver desværre ikke til noget foreløbigt. Skolederen på ESS John Flyvholm siger nemlig: ”Jeg tror på, at man bliver dygtigere ved at lave lektier. I går i skole for at forberede jer til en ungdomsuddannelse ” derudover siger han ” I lærer at forberede jer til timen og man skal heller ikke overvældes af lektier, man skal have passende lektier.” 

Vi har givet vores mening om lektier, så i er velkommen til at diskutere emnet i kommentarfeltet.

1 kommentar:

  1. En fin artikel. Jeg synes, at vi burde have én times ekstra undervisning om ugen, og så lidt færre lektier. Med andre ord synes jeg, at et kompromis må være løsningen. Grunden til, at jeg synes det er, at der er for mange lektier, men jeg vil samtidig ikke fjerne alle lektier, fordi det er en god træning i forberedelse til timen og selvdisciplin.

    Mvh. Oskar

    SvarSlet