fredag den 20. januar 2012

Mobning? Hvad gør ESS?


 Af: Sofie Viggers og Peter Fladkjær
For to år siden på Samsøgade skole stak en 15-årige pige en kniv i ryggen på en klasse kammerat, fordi hun følte sig mobbet. Da klasse- kammeraten bukkede sig ned efter, at han havde tabt sin kakao blev han stukket ned af hende, hvis kniven havde været 2 centimeter længere inde, ville han have været død. Pigen havde planlagt, at hun ville stikke ham ned med en urtekniv i lang tid.                                                
Dette er et bevis på at mobning kan føre til noget alvorligt. Mobning er uacceptabelt og mange skoler har derfor en officiel mobbepolitik. hjemmesiden: sammenmodmobning.dk giver gode råd til hvordan man kommer mobning til livs. Bl.a. står der på hjemmesiden at skoler skal, anerkende problemet, Kortlægge omfanget af problemet, iværksætte en handleplan for klassen, samarbejde og tag ansvar og sætte fokus på sprog vaner.Manglende anerkendelse af et problem med mobning kan forstærke mistrivslen hos den enkelte elev og legitimere en kultur med mobning blandt elever. Det er derfor vigtigt at tage det alvorligt, hvis et barn taler om eller viser tegn på mobning. Du kan:Lytte til barnet, være tålmodig og spørge undersøgende ind til det, barnet fortæller. Hvad sker der? Hvor sker det? Hvem er med? Hvordan har barnet det? Vær åben og acceptér det, du hører, også hvis du selv har en del af ansvaret for problemet
Lærer på ESS; Morten Hansen siger: At man for at stoppe mobning gør ess meget ud af sociale arrangementer er på mange lejerskoler, venskabs klasser og tema uger vi(Peter og Sofie + klassen) skal også på lejerskole med de 2 andre klasser og der snakker man meget med andre, og derfor er der ikke særlig meget mobber ri på Elise Smiths skole. Han siger også, at det hjælper mod mobning at være sammen med andre klasser f.eks. er der venskabsklasser.
Vil du vide mere om ESS mobbepolitik kan du læse mere på følgende hjemmeside ESS mobbepolitik
Søge hjælp og støtte hos kollegaer og ledelsen. Hvad er skolens holdning til mobning? Hvad er praksis på området? Hvor tydelig er skolens holdning for eleverne? Vær åben og tal med dine kollegaer om mobning. Dialog præciserer problemets omfang og karakter

2 kommentarer: