Af: Anton G. Markvad
En ny Amerikansk
undersøgelse viser, at voldelige
spil lærer børn og unge at være mere aggressive, og det er et problem, da mange
børn og unge spiller mange spil.
To Amerikanske forskere har fundet ud af,
at voldelige spil lærer børn at være voldelige. De to forskere påviste hvordan de pædagogiske metoder, der bruges i spil,
ikke bare lærer børnene spillet, men også lærer dem at være aggressive. I undersøgelsen,
som de to forskere lavede, deltog i alt 2.500 børn fordelt i tre aldersgrupper med
gennemsnitsaldre på henholdsvis ni, fjorten og nitten år. Undersøgelsen foregik
to gange med fem måneders mellemrum. Hver gang målte forskerne hvor voldelige deltagerne
var ved at mål på tre forskellige måder:
I første omgang skulle personen selv beskrive,
hvor aggressive de opfattede sig selv, ved at redegøre
for, hvor ofte de sloges eller diskuterede med andre
elever eller lærerne.
Efterfølgende blev kammeraternes og
lærernes mening om
personens aggression målt.
Og til sidst målte forskerne børnenes holdning til aggression
ved for eksempel at bede børnene tolke, om et skub var med
vilje og med ond hensigt.
Interviewene
med de unge viste også, at de børn der spillede meget, havde en mere rolig
holdning til vold. De så ifølge undersøgelsen for mange voldshandlinger til at
tage vold seriøst. Tilfældige skub blev dog alligevel anset af
computerspillerne som værende bevidste ondsindede handlinger.
Jo
flere spil des værre
Undersøgelsen
viste klare sammenhænge mellem hvor voldeligt spillet var og børnenes indlæring
af aggression. Børn eller unge, der spillede voldelige spil jævnt fordelt over
ugen, blev mere aggressive end dem, der spillede omtrent det samme, men fordelt
på en eller to gange om ugen. Dem, der spillede flere forskellige voldelige
spil, var også klart mere aggressive end dem, der kun spillede et enkelt. Og
børn, der spillede flere spil, men hvor kun ét var voldeligt, blev ikke nær så aggressive.
»De kommer i en sindsstemning, hvor de
konstant er på vagt
og
er meget mere klar til at opfatte handlinger som
aggressive«,
fortæller
de to forsker til Ingeniøren.
Hvad
kan du gøre?
Forskerne
råder forældre til at følge to simple råd:
-
Børn skal ikke spille spil, som er mærket som uegnet for
deres aldersklasse.
Tror
ikke på forbud
Forskerne
tror ikke på forbud, og mener ikke at vi kan gøre noget:
»Jeg tror ikke, vi skal forbyde noget.
Forældrene er de mest
effektive til at forhindre skade på
børnene«, siger de.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar