Af: Jesper Krogh
I kraft af mit arbejde på Århus Købmandsskole ved jeg, at
det er vigtigt, at eleverne blandt andet kan læse, skrive og regne… det er
nærmest en forudsætning for at få en uddannelse. Jeg er overbevist om, at man
som elev på 7. klassetrin er helt klar over, at det forholder sig sådan – og
kender til alle de grimme og frygtelige konsekvenser af ikke at have de mest
basale faglige forhold på plads… Jeg kan i hvert fald konstatere, at vi fra
alle fronter bliver nærmest skræmt til at tro, at det er vejen til personlig
elendighed hvis vi ikke er knivskarpe på ”grundfagene”…
Jeg er enig – og som underviser på en handelsskole kan jeg
kun bekræfte, at for den elev som hverken kan skrive, regne eller læse bliver
det en hård opgave at komme igennem en ungdomsuddannelse… men ikke umuligt!
Min erfaring fortæller mig nemlig, at den elev som evner at
interessere sig i, undre sig over, lade sig begejstre for og måske endda
forføre af ”pensum” – til nogen grad kan kompensere for manglende evner udi det
rent faglige.
Fra tid til anden har jeg elever som er meget, meget svage – elever som eksempelvis i en alder af 20 år endnu ikke har set fornøjelsen ved procentregning :-) og ikke umiddelbart kan regne ud hvad 50% af 300 kroner er… Der skal i hvert fald en lommeregner til!
Fra tid til anden har jeg elever som er meget, meget svage – elever som eksempelvis i en alder af 20 år endnu ikke har set fornøjelsen ved procentregning :-) og ikke umiddelbart kan regne ud hvad 50% af 300 kroner er… Der skal i hvert fald en lommeregner til!
Det kan være meget frustrerende at opleve – men endnu mere
frustrerende når eleven blot giver op, falder sammen og siger; ”Jeg kan bare
ikke matematik – det har jeg aldrig kunnet… jeg forståer det bare ikke” (og
kommer heller ikke til i fremtiden med den indstilling, tænker jeg ofte!).
Omvendt kan det give umådelig glæde når en rigtig svag og
usikker elev forundret kigger på lommeregneren (ikke en ”rigtig” som da far var
dreng, men en Nokia model) og siger… ”Det kan da ikke passe, at 50 % af 300
kroner er 25, kan det?!
Forudsætningen for at lære er nemlig – i min bog – at man
stiller sig kritisk og undrende overfor de resultater man får og den viden der
præsenteres… Det må være et krav, at man som elev har holdninger til det man
lærer, det man laver og det man deltager i…
Pointen… tja, hvad mener du?
Ingen kommentarer:
Send en kommentar