fredag den 20. januar 2012

Designede bands får succes



Af: Jonathan Krogh Schlosser
Boybandet Take That
Siden 1960´erne da de startede, har designede bands, såkaldte Boybands, været meget succesfulde. En af grundene er den ekstreme måde deres image er blevet blæst ud i samfundet.


Et boyband er en gruppe af 4-5 unge mænd, der bliver castet ud af op til 500 mennesker. Noget af det der kendetegner et designet band er, at deres image bliver lavet af et hold musik- og PR eksperter, som skriver teksterne og musikken. De giver hvert enkelt medlem af bandet en særlig rolle f.eks. ”den søde”, ”den rå” og så videre. En koncert spillet af et boyband kan derfor sammenlignes med en musical. Den er dog uden samtaler og den slags hejs, fordi de der spiller musikken har ikke selv har den mindste indflydelse på hvordan deres musik lyder, eller hvem der gør hvad på scenen. Deres optrædener skal faktisk også virke som en scene fra en film. Musik og musikkultur er blevet noget af det vigtigste for unge mennesker der gerne vil skabe en identitet, fordi man mener, at ens musiksmag kan afspejle personligheden. Mange usikre unge bruger de designede bands som forbilleder på en livsstil og en personlighed de gerne selv vil opnå.
I Danmark er et meget kendt, nyligt lavet, designet band også blevet meget succesfuldt. Bandets navn er ABC, og det står for ”Alien Beat Club”. Bandet blev skabt af to dommere fra TV-showet ”X-Factor”. Medlemmerne er et par af de solister, der bare ikke var helt gode nok. Lige i den gruppe, har vi beviset på at designede bands vinder folks hjerter, for ABC nåede faktisk finalen i X-Factor, og fik endda mere succes efter programmet end den der vandt hele puljen.                           
Et andet meget kendt boyband er Take That. Det blev skabt i 1990, og blev længe omtalt som ”det mest succesrige band i England siden ”The Beatles” elsket af både unge og gamle”, men da Robbie Williams gik fra gruppen, i 1995, gik de i opløsning, og også de andre medlemmer prøvede at gå solo. Da denne manøvre er slået fejl for alle der nogensinde har prøvet det, virkede det selvfølgelig heller ikke for medlemmerne af Take That, så i 2006, besluttede de sig for at finde sammen igen. Take That har i øjeblikket mere succes end nogensinde, og hitter nu med albummet ”progress”.
Så selvom konceptet om designede bands går over 50 år tilbage, er det stadig en elsket del af vores musikkultur. Programmer som især X-Factor er et bevis på dette, for der får deltagerne valgt sange for dem. I hvert fald, er de designede bands vigtige for ungdommens kultur, og det ser ikke ud til at de stopper med at komme frem inden for de næste 10 år.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar